شورای ترنت، پاسخی به پروتستانیزم


Pasquale_Cati_Da_Iesi_-_The_Council_of_Trent_-_WGA04574

دیروز سالگرد ۴۵۰-ام شورای ترنت، یکی از مهمترین گردهمایی ها در تاریخ مسیحیت، بود. بد نیست مسیحیان پروتستان در خصوص این شورا چند نکته اساسی را بدانند. (در گفتگوهایی که در چند ماه گذشته با دوستان پروتستان داشتم، متوجه شدم بسیاری از تاریخچه پدیدار شدن این نهضت اطلاعی نداشتند)

۱- شورای ترنت مهمترین حرکت کلیسای کاتولیک در برابر مقابله با نهضت پروتستانیزم بود و این شورا در واقع نخستین پاسخ و اقدام جدی این کلیسا، در برابر پروتستانها به شمار می رود. دلیل اصلی و بنیادی تشکیل این شورا، رد تعالیم کلیسای پروتستان بود. افزون بر مقابله با پروتستانها (معترضین) کلیسای کاتولیک قصد داشت تا آموزه های کلیسای خود را مشخصتر و واضحتر بیان کند. به همین جهت حدود چهل کشیش و اسقف در طی مدت هجده سال، در ۲۵ نوبت مختلف، گرد هم آمدند.

۲- مسیحیان پروتستان آموزه (پارساشمرده شدگی تنها بوسیله ایمان) (sola fide) را تایید کرده، آن را تعلیم کتاب مقدس می شمردند. پارسایی که اعمال انسانی آن را تحصیل نمی کرد و در مقابل کلیسای کاتولیک این آموزه را محکوم کرده و آن را بدعت اعلام نمود. در جلسه ششم، شورای ترنت اعلامیه ای به این مضمون صادر کرد:‌
؛ اگر کسی بگوید، که عدالت توسط اعمال نیکو دریافت نمی شود و به آن افزوده نمی گردد(یعنی عادل شدن توسط اعمال را رد کند ) و در حقیقت با آن مخالفت کرده مدعی شود که اعمال نیکو تنها، ثمره پارساشمرده شدگی است (تنها نتیجه ای از پارساشمرده شدگی) و اعمال نیکو موجب افزایش عدالت شخص نمی کردد، لعنت بر او باد.؛

۳- اصلاحگران پروتستان کتابهای آپوکریفا را که کلیسای کاتولیک جزی از کانون کتاب مقدس می شمرد را، رد کرده، الهامی بودن آنها را تایید ننمود. واژه آپوکریفا به معنی (مستور، پنهان) مجموعه نوشته های یهودیان است. این کتب در بین سالهای ۳۰۰ تا ۳۰ پیش از مسیح نوشته شده اند. در واقع این کتب در آن دوره ای که ما آن را دوره سکوت می خوانیم، یعنی عصری که بین آخرین کتاب عهد عتیق و ظهور مسیح خوانده می شود، بر روی صحنه تاریخ آمدند. در جلسه چهارم شورای ترنت، کلیسای کاتولیک در خصوص کسانی که الهامی بودن این کتب را رد کرده آن را جز کتاب مقدس نپذیرفتند چنین بیانه ای صادر کردند:
» اگر کسی این مجموعه کتب را در تمامیتش به گونه ای که توسط کلیسای کاتولیک پذیرفته و خوانده شده است (همانطور که بخشی از کتب لاتین ولگت را تشکیل می دهد)نپذیرد و آنها را به عنوان کتب مقدس و جز کانون کتاب مقدس قبول نکند و دانسته و عمدا سنت کلیسا (در این خصوص) را حقیر شمرد، ملعون باد.»
لازم به ذکر است که بسیار از تعالیم کلیسای کاتولیک مانند : آموزه برزخ، دعا برای مردگان، نجات از طریق اعمال، در این کتب ریشه دارند.

۴- در زمان اصلاحات جنبش پروتستانیزم، آموزه Transubstantiation متاثر از آموزه فلسفی ارسطویی دانسته آن را مورد انتقاد قرار داده بود. این آموزه می گوید که در هنگام عشا ربانی، نان بصورت معجزه آسایی به بدن مسیح و شراب به خون وی تبدیل می گردد. این معجزه دو بعد دارد. نخست تبدیل این عناصر به بدن و خون مسیح و دوم، باقی ماندن خاصیت و ویژگیهای نان و شراب به شکل اولیه خود. نهضت پروتستان به این آموزه، مخصوصا اینکه کلیسای کاتولیک این مراسم را یعنی عشا ربانی را تکرار قربانی مسیح می دانست، معترض بود و اعلام کرد که تنها یک بار مسیح برای ما مصلوب شد و قربانی شمردن عشا ربانی کفر است.
در جلسه سیزدهم این شورا، این آموزه تایید شده و اینگونه تعریف گشت:
» تبدیل کامل و بیکباره نان به بدن و شراب به خون به گونه ای که خاصیتهای نان و شراب باقی بماند را کلیسای کاتولیک بدرستی تایید کرده آن را Transubstantiation (یعنی تبدیل جسمی به جسم دیگر) می خواند.»

۵- پروتستانها اعلام کردند که تنها مرجع برای ایمان مسیحی کتاب مقدس می باشد (کانون کتاب مقدسی که کتب آپوکریفا را شامل نمی گردد) در مقابل کلیسای کاتولیک، آموزه (یگانه کتاب مقدس) Sola Scriptura در شورای ترنت رد می کند. شورا دو مرجع را برای دریافت مکاشفه تایید و اعلام کرد: کتاب مقدس (به همراه کتب آپوکریفا) و سنت کلیسا (به اضافه سنن نانوشته)

۶- در الهیات کاتویک Indulgence به معنی آمرزش مجازات ناشی از گناه است. بر طبق تعلیم کلیسای کاتولیک تمام گناهان باید پاک گردند و این پالایش یا بر روی زمین و یا پس از مرگ در برزخ انجام می پذیرد. هرچندفروش آمرزش نامه ها در زمان مارتین لوتر، بخشی از تعالیم رسمی کلیسای کاتولیک نبود اما بصورت رایج اتفاق می افتاد.زمانی که لوتر موعظه شخصی (مامور کلیسای کاتولیک) به نام جان تتزل را شنید وحشت کرد. اجان تتزل می گفت: «به محض اینکه صدای سکه ای که در صندوق انداخته می شود به گوش آید، جانی از برزخ رهایی خواهد یافت»
شورای ترنت خواستار اصلاح این عادت در کلیسا گشت، اما در همان حال هم آنانی را که آمرزشنامه ها را بی ارزش خوانده و کلیسا را فاقد قدرت در صدور آمرزش دانستند، لعن کرد.

۷- در الهیات کاتولیک، برزخ مکانی (یا وضعیتی) است که در آن اشخاصی که مستقیم به بهشت نرفته و گناهان صغیر مرتکب شده اند، مورد مجازات موقت قرار می گیرند. (گناهان صغیر در الهیات کاتولیک به گناهانی گفته می شود که شخص با ارتکاب آن، کاملا از خدا جدا نشده و لعنت و جهنم ابدی او را تهدید نمی کند)
شورای ترنت نه تنها برزخ را تایید نمود بلکه آنانی را که تعلیم می دادند که «شخص گناهکار پس از توبه، بخشش گناهان را دریافت کرده و جرم گناه از او زدوده شده و از دیگر مجازات حتی بصورت موقت در برزخ نخواهد شد» را لعنت نمود.

اما نکته ای را که باید در نظر داشت در خصوص دوستانی است که می گویند کلیسای کاتولیک در شورای واتیکان دو، اصلاحاتی را وارد آموزه های کلیسای خود کرده و اکنون، پروتستانها را (برادران جدا شده) می خواند. در حقیقت کلیسای کاتولیک بیانات و اناتیماها (ملعون بادها) صادر شده در شورای ترنت را باطل و لغو ننموده است.احکام شورای ترنت در شورای واتیکان دو (۱۹۶۲- ۱۹۶۵) و در Catechism of Catholic – در سال (۱۹۹۲) دو بار تایید گشت.

 

 

10 دیدگاه برای “شورای ترنت، پاسخی به پروتستانیزم

  1. برادر بزرگوار ، در ابتدا خدا شکر می کنم برای وجودت و رسالتی که در قلب از خداوند یافته اید. بسیار عالی و پر برکت . در قوت و پری روح القدوس خداوند باشید . شاد و پیروز

  2. بازتاب: آشنایی با شورای ترنت، تکفیر و محکومیت کلیسای پروتستان (جنبش اصلاحات) – خدمت «چهره به چهره»

  3. بازتاب: شورای ترنت، پاسخی به پروتستانیزم/ادوین کشیش آبنوس – خدمت «چهره به چهره»

پاسخی بگذارید

در پایین مشخصات خود را پر کنید یا برای ورود روی شمایل‌ها کلیک نمایید:

نشان‌وارهٔ وردپرس.کام

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری WordPress.com خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

تصویر توییتر

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Twitter خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس فیسبوک

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Facebook خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

عکس گوگل+

شما در حال بیان دیدگاه با حساب کاربری Google+ خود هستید. بیرون رفتن / تغییر دادن )

درحال اتصال به %s